tisdag 19 januari 2010

Växlar samtalsämne

När det nu är lite av kräftgång i rostbearbetningen så kan jag nog dryfta ett annat ämne, eller? Vad sägs om det här?

Växellådor är ju ett hett objekt för den som tänker modifiera sin VW oavsett om det är för motoreffekten ( högt vridmomentet ) eller komforten ( lågvarvig motorvägsutväxling ).

Många kallar också densamma för transaxel vilket grundar sig i att slutväxeln ryms i samma hus. Relativt billig och enkel konstruktion åtminstone på luftkylda VW.
Om den sedemera är rätt komponerad med stryktåliga delar från början till slut kan den vara en trevlig bekantskap, tycker jag som gillar när det är " skottsäkert ". Inte för att jag besitter en så stryktålig låda själv men strävan finns ditåt.

- Hur mycket effekt tål en orörd originallåda då?

Det kan jag inte svara på entydigt. Det beror främst på vilket grepp som finns på drivhjulen och vilken totalvikt fordonet har och senare hur mycket motoreffekt som finns på ingående axel. Slutväxeln som tryckt isär sig, lådan och dess gavlar samt sprucken oljepluggsinfästning är vanliga haverier. Undertecknad har därför ingen åsikt i frågan om effekten. Låt förnuftet och plånboken avgöra Din applikation.

Idag finns det ett enormt utbud av bra eftermarknadsdelar och dessutom flera experter på montering så man behöver inte hålla på och experimentera själv om man så önskar. Själv har jag vidtalat Mats Herrlander, ett namn som ofta kommer upp när VW entusiaster talar om och rekommenderar växellådsexperter.

De två typer av drivaxlar som är tillgängliga är benämda som svingaxel - och IRS - låda. Den enkla förklaringen till skillnaden är dubbelledade drivaxlar på en IRS och enkelledade på en svingaxel. Den sistnämnda ser man ofta på maxsänkta VW, t.ex. hoodrides, då en onaturlig men cool lutning erhålls på bakhlulen. De flesta luftkylda VW är konverterbara om man vill byta men kräver merjobb på hjulupphängningen och ibland drivlinans upphängningar.

- Vad åker Ghia ägaren själv med? kanske någon undrar.

Jag har en låda i lagerhyllan som är över från ett annat avslutat project. Den ska få bistå med alla växlar till min Karmann Ghia men inte mer eftersom det är en IRS - låda och jag har Svingaxel på min Typ 34. Resterande delar måste köpas in.
Jag specificerar nedan vad jag tänkt mig i nuläget och reserverar mig för ändringar.

Recept:

- Nytt Rhino - växellådshus
- 1303S ingående axel
- Originaldrev på 1:an & 2:an, utv. 3.78 samt 2.06
- Weddle drev på 3:an & 4:an, utv. 1.48 samt 1.04
- Slutväxel 3:88
- Lamelldiff ( superdiff tills vidare )
- Förstärkt kopplingsgaffel
- Härdade kilar och div. annat smått & gott.
- M.H.´s. förstärkta gavlar.
- Org. drivaxlar ( tills vidare )

Stay tuned! Återkommer med nya upptåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar