torsdag 14 januari 2010

Pussel som pyssel...

När nu underredsmassa av skiftande kvalitet skrapats bort från undersidan plattan, kunde man tydligt se vilka vackra - Not! - reparationer som den utsats för.
De två på bilden är långt ifrån dom värsta men ändå ett exempel.




Priset tar den galvade plåtbit vars enda infästning var ihop med ett av plattans bulthål mot karossen, nära bakvagnen, där det rostat på bilens högra sida som bilden visar. ( Tyvärr smet plåtbiten innan kameran hann fånga den. )



Sedan uppvikt så gott det gick mellan plattan och hängd över torsionsröret på bakvagnen. Packat med sand, grus och vägdamm bakom, likt betongkonsistens innan vatten tillsätts.
- Det där blev bra...
Med den talangen har man inte mycket på en bil att göra, kan jag påstå.
Hoppas personen i fråga inte var tandläkare till yrket...

De alltigenom ruttna golvhalvorna måste ovilkorligen bytas.
Det finns " nada " att laga på, vilket nog har framgått vid det här laget och inte behöver styrkas med ännu en bild...

Jag har därför letat på mig två golvhalvor i England hos T3 Detectives och fått hem dem också. De blev nästan lika dyra som bilinköpet innan de var hemma i garaget. Femsiffrigt. Jösses!



Här har jag börjat med att kapa i högersidan eftersom den var sämst. Tänkte att det kan finnas något mer stål på den vänstra sidan att gå efter när jag ska återskapa golvet.



- Varför köper du så dyra delar då? Kan du inte tillverka dom själv, undrar man?

Det beror främst på att jag vill ha originallooken på golvet ( vilket är relativt komplicerat att tillverka för mig ) samt att det inte reproduceras några sådana plåtdelar till VW typ 3 någonstans i dagsläget, iaf mig veteligen.
Vet någon annorlunda så delge gärna det...
Jodå, visst har jag sett nytillverkade, enstaka innertröskelbitar etc. men inget annat.
Som till VW typ 1 folkan, finns inget slut på hur mycket delar som reproduceras.
Man kan faktiskt nästan bygga en helt ny bil av bara eftermarknadsdelar
- och de är till rimlig kostnad dessutom!

Men ska jag till min Typ 34 då ha exempelvis en ny frontplåt, en framskärm, ett par golvhalvor eller " U - name - it " , för det finns faktiskt privatpersoner och firmor som besitter nämnda rariteter... Så får man vara beredd på att detta går loss på 10 - 60 Tkr.
Rena antikrundan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar