lördag 9 januari 2010

Första uppstarten

Allteftersom jag blev varse om bilens skick, tilltog lusten att få höra den gå.
Det hade inte funnits en tanke på att testvrida om tändningsnyckeln innan en fullständig genomgång och kontroll av skicket på fordonet.
- Även om jag självklart visste att den skulle vara tom i batteriet.
Den var senast besiktad 1999 ( om jag minns rätt )och rullade ovanligt lätt efter provtryckningar på bromspedalen och ryck i handbromsen.
Jaa, visst fanns det en liten tendens till kärv och kanske ett litet läck på bromscyl. vä. bak men vem trodde inte det?

Det mötte i.a.f. inga hinder att försöka provstarta och kanske till och med testköra?
Nu har undertecknad f.ö. inte ägt äldre bil än en tidig Volvo PV med 6V elsystem och har därför inga extrabatterier stående till dito.
Ghians batteri var från - 90 talet och obrukbart av ett flertal anledningar.

Så...Jag beställde ett 6V Optimabatteri på jobbet och fick oväntad empati från min chef som bjöd mig på den kostnaden! Det tackar jag allra mjukast för.
Väl på plats i bilen tillkopplades också en batteriladdare och jag började kontrollera elsystemet på tändläge.
Allt fungerade efter lite handpåläggning vid säkringshållaren.

Nu då!? Efter sedvanliga motorkontroller, oljebyten, brytargnista m.m. kopplades färskt bränsle från separat dunk i motorrummet direkt till bensinpumpen. Tändspolens 15 anslutning tas av tills oljetryckslampan slocknat med hjälp av bara startmotorns gång. Garagegrannen beredd med startgas i nästa läge...

Startmotorn går några motorvarv.
Oljetryckslampan slocknar.
Ansluter tändspolen.
Motorn tänder till ett ögonblick.
Ger lite startgas.
Motorn går!

Nu infinner sig ett rus av välbehag.
Bara lyssna och uppmärksamma eventuella missljud. Inget allvarligt.
Kan med mitt motoröra konstatera att axialspelet på veven är för stort ( p.g.a. slitage ) men det gör mig inget just nu.
Jag ånjuter varierade varvtal, jämngång och allehanda motorjud som bara kan åstadkommas av fyrcylindrig boxermotor under varmkörning.

En lyckad, kort men ack så rolig, provkörning på garageplanen i tidiga vårsolen fick avsluta min första uppstart av vad som ska bli ett av mina största project.
- Någonsin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar