söndag 10 januari 2010

Förbereder skil"j"smässa...

Nu har tiden kommit då det ska separeras...
Ja, kaross från bottenplatta så klart.
( Undertecknad är f.ö. ogift men förlovad med sambon. )

Målet till försommaren 2010 är att renovera hela bottenplattan i första hand.
I andra hand att byta drivlinan och få åka en säsong med bilen. Har lite hopp om att hinna detta till Bug Run 2010. Men som uttrycket säger:
Det är aldrig för sent att ge upp...

Jag hade hunnit fundera länge på " bodelningen " innan jag väl verkställde den.
Två rullande karosseribockar med tippfunktion kom att placeras under den avlyftna hytten ( vilka jag byggde till ett tidigare bilprojekt ) , bara att skippa tippfunktionen sålänge. Måtten på d:o var tursamt idealiska.

- Varför inte använda tippfunktionen om du nu har den, undrar Ni säkert?
Enkelt. Det finns ännu i dagsläget inget riktigt friskt och stadigt ställe framtill att göra infästning på, i synnerhet som fronten och stötfångarinfästning behöver en rejäl ansiktslyftning.
Det viktigaste i det här skedet var ändå att få av karossen från plattan samt ha någonstans att göra av den förstnämnda.
I ett senare skede, när jag börjar laga på karossen, kan t.ex. torpedplåten vid den s.k. napoleonhatten vara tjänlig som infästning.






Karmann Ghian av denna modellserie har relativt mycket glasyta i förhållande till bilstorleken och dess takstolpar, vilket gör att t.ex. en vindruta lätt får en spricka om karossen och rutramarna sviktar tillräckligt mycket i avsaknad av bottenplattan.
Jag hade inte för avsikt att behöva demontera alla rutor nu och kosta på samtliga gummilister till dito, för det lär behövas då.
Därför gjordes en enkel men betydelsefull kryssförstärkning mellan hjulhusen på karossen när inredning och klädslar var avlägsnade.
Se den längre ner i inlägget.

Efter mödosamma försök att lossa alla bultar som håller konstruktionen samman med plattan kan jag väl säga att det gick sådär...
Jodå, merparten av bultarna lossade faktiskt lättare än förutspått men fem stycken totalt fick jag inte bort på konventionellt sätt.

Dom svårare var:

- Två M8 dämpkuddar placerade i framvagnsbalkens båda överfall och upp mot karossen.
Hela mutterinfästningen följde med runt p.g.a. rost.




- Två M10 bultar i högra främre hörnet under plattan.
Där syntes vid första inspektionen att det var rostigt i karossen,
än tydligare sedan tanken avlägsnats.




- En M8 bult i höger längsgående sidobalkinfästning.
orsak: Runddragen bultskalle redan innan min försämring av den.


Efter bearbetningar med vinkelslip på några av de kvarvarande trilskande bultförbanden lyckades jag eliminera problemen... trodde jag.

Nu skulle det provlyftas!
Försöker ovanför framvagnen i smörjgropen med hjälp av min frilyft och några träreglar som mellanlägg.
Det enda som händer är att framvagnen lämnar golvet ihop med resten av nospartiet.

Då jag utförligare rengör plattan från smuts, sämre rostskydd o.s.v. runt skarvarna mot karossen uppenbarar sig...
- Åh nej! Det är inte sant?!
- Ihopsvetsad platta och kaross?!
Hiskeliga lagningar av plåtlapp på plåtlapp och exkremiteter från skogshare till punktsvetsar... Måste skiljas åt med vinkelslip eller tigersåg!
- Ridå!



Höger respektive vänster hjulhus fram mot plattan.



Nedan: Efter kapning vid vänster hjulhus samt längsgående sidobalk.
Hint: Min tidigare nämnda kryssförstärkning mellan hjulhusen i kupe´n skymtar i springan.




Höger sida efter kapning.
P.S. Min ständige medhjälpare tillika kusin kan skönjas i bakrunden.
Vi har gjort alla mina bilprojekt tillsammans sista 10 åren. Han är ovärdelig. D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar