måndag 11 januari 2010

Lättar på locket... 2387 cc "Cayenne Pepper"

Ja minsann och visst kokar det. Nu vill man verkligen provsmaka.
Beredes och kryddas efter eget tycke och smak för bästa resultat och alla bitarna är nya eller i nyskick. Ingredienserna kommer i huvudsak från CB Performance Products Inc. och CSP Autoteile GmbH.
Kompressionsförhållandet och kamaxelns uppgifter håller jag hemligt, åtminstone tills den är bromsad och utprovad på vägen.



Här följer receptet:

- CB Performance / Autolinea aluminium T1 motorblock, + 9,5 mm deckhöjd
- CB 86 mm motviktad 8 stiftad vevaxel i 4340 legering
- CB 5.7 inch H - profil vevstakar
- Cima 94 mm cylindrar med smidda Mahle kolvar
- CB 12.5 lb lättat chromoly svänghjul
- K.E.P. steg 3 tryckplatta med ofjädrad organisk / sinter lamell
- CB 30 mm oljepump ( Schadek )
- CSP tryckreducerade oljepumpslock med M18x1,5 gänga
- CSP fullflödes adapter ( ersätter bakre oljereduceringen )
- CB oljefilterhållare med Fram HP 1 oljefilter
- CB oljesump 4 Qt. Ultra Wide Glide
- CB rakskurna justerbara kamdrev
- CB Lättviktslyftare
- CB dual tapered chromoly stötstänger
- CB steglöst justerbara stötstångsrör
- CB Competition Eliminator toppar, CNC portade, 48/40 ventiler,
dubbelfjädrar, matchportade insugningsrör etc.
Ytterligare förbättrade ventilsätesvinklar och förbränningsrum av Kenneths Motor
- Pauter 1.4:1 rullvipparmställ
- Mallory Hyfire VI ignition med Mallorys fördelare och T - spole
- Dubbla Dellorto 48 DRLA med fullradie trattar och K&N filter
- Full Merged Street & Racing 2" ( 48mm inv.) T1 extraktorrör med singelljuddämpare, konverterat till T3



Jag vet att det är flera frågor obesvarade men det är avsiktligt.
Följer Ni bloggen så lovar jag tids nog resten av frågetecknen uträtade.

Nu lite om kylsystemet.



Eftersom det är en luftkyld motor av " pannkaksmodell " eller Typ 3, där kylfläkten och fläkthuset är placerat direkt i anslutning till vevaxeltappen, blir det en del utrymmesproblem med t.ex. en större oljepump med fullflödeslock.
Det löser jag med distansring på vevaxeln, fläktkåpans infästningar i blocket och vevhusventilationsfästet. En längre vevaxelbult kommer troligen också att fabriceras. Det rör sig i måttavvikelse om + 5 till + 10 mm.



Jag kommer att tillverka nya kylkåpor över cylindrarna då jag vill ha bort den onödiga upphöjnjngen för originaloljekylaren på blockets vänstra sida. Jag ersätter originalet med en större och effektivare oljekylare, en Maxi - Cool 6 pass med termostatstyrd elfläkt, i anslutning till motorrummet.

Den andra, högra kylkåpan är bättre utformad men har också onödiga formningar för luftburksinfästning. Jag behöver likaså kompensera längden för den bakåtflyttade fläktkåpan med 5 - 10 mm på båda sidorna.



P.S. En av de nya golvhalvorna är under utprovning i bakrunden. D.S.

Spjällaxlarna och kyltermostatfunktionen är helt avlägsnade i fläkthuset och hålen efter dem TIG svetsas igen. Två ändpluggar av silikongummi ska plugga slangöppningarna på fläktkåpan eftersom dom inte brukas här. Kylfläktens flänsar TIG svetsas också då varvtalen kommer passera 5000 rpm med nästan lika mycket till.

Alla ingående original kyldelar kommer från min donatorbil, en - 70 á Fastback 1600 TLE Automatic.
De var i behov av glasblästring. Efter verkställd sådan fick jag massa större porer invändigt i fläktkåpan där det stått vatten och vitrostat pga täppta dräneringshål.
Jag kommer därför att spackla upp en jämn yta invändigt för att inte få oönskad turbulens eller luftstörningar där inne. Eventuellt också skapa invändiga styrningar längre in i ytterändarna som jag pluggar av samma anledning.

Kåporna kommer likt resten av motorn lackas i satin & skrynkelsvart.
Toppar, insug, förgasare, ventilkåpor och tändfördelaren kommer förbli råa aluminium ytor.

- " Cayenne Pepper "? Stor, smakfull och överraskande stark .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar