fredag 15 januari 2010

Kallt blästrat, friskt kapat.

Då var man igång igen... nya upptåg som man kan garva åt.
- I efterhand ska poängteras.

- Det vore ju tacknämligt att slippa lämna bort golvplattan för blästring, tänkte undertecknad VW entusiast högt och fick med sig kusinen på ide´n.
- Det måste jag försöka lösa med mina egna tillgångar i verkstaden. Rättare sagt strax utanför den, på plastbackar i snön och med 8 minusgrader på termometerskalan.

Javisst ser du, redan där borde man ha vaknat. Men inte då! Blästerpistol modell grövre bistod Kusinen med och två säckar sand och silikat fanns sedan många år arkiverat i garagets små katakomber. Verkar ha använts sparsamt i något punktblästrings syfte som ägde rum långt innan " Skänninge möte " år 1248... och sedan glömts bort i förargelse över hur undermåligt resultat man oftast får. Kanske borde kontaktat en arkeolog innan jag flyttade säcken...

- Too late.

Nog tramsat!
Ut med tryckluft, blästringsanordning, plastbackar och till sist plattan.
På med skyddsglasögon.- Nej, gula skidglasögon var det faktiskt ( skrattpaus? ) och hörselkåpor. Arbetsklädd var man redan så det var väl bara att köra då?

Silikatet yrde på de rostprickiga ytorna när jag pressade in avtryckaren på munstycket. Så även på kroppen och runt ansiktet. Det verkade ta skapligt till en början men effekten avtog lika snabbt som tålamodet. Provade med andra sortens sand men obetydlig skillnad i verkan. Att bli passivt blästrad och frysa på samma gång är ingen hit, inte ens var för sig. Efter uppskattningsvis 15 till 20 effektiva minuter av blästring gav jag upp. - *#"@¤%+$~ !!!



Jaha ja, fick ju överdrivet bra med halkskydd utanför portarna, inget ont som inte har något gott med sig!
Nu kan jag i alla fall säga att jag provat att blästra större saker som inte ryms i blästerskåp.
Samma människa har därefter besökt och anlitat lokala blästerföretaget som kan anförtros det här jobbet med gott samvete.

Plattan kapades därefter ren på det som var kvar av de omskrivna oxidhalvorna. Vi hade ju redan provat lite inpassning, tagit flera mått och t.o.m. gjort en håljigg efter karossens tröskelinfästningar. Jag lät vinkelslipen jobba.
- Resultatet? Här nedan.




Den ska också tvättas med förtunning för att göras så kladdfri som möjligt för bästa resultat hos blästraren, så bara det tar väl en kväll till.
- Men det är det värt kan jag lova.

Medans plattan är på blästring ska jag göra lite annat i verkstadslokalen:
- Hjälpa Widing byta bakfjädrar för att släcka tvåor på SBP.
- Måla om garagegolvet. Det behöver lagas på några ställen och så blir det roligare och lättare att hålla rent. Troligen också bättre ljus och klarare bilder.

Håller Er uppdaterade så fort det börjar röra på sig igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar