onsdag 13 januari 2010

Desinfektion och dissektion.

Ja, den här bottenplattan var sannerligen i behov av vad inläggsrubriken antyder.
Vanskött hygien ( läs: fordonstvätt och underspolning ) av den här typen, leder ju som bekant till infektion ( läs: rost ).

Det var bara att ta bort klädselmattan som var kvar på tunneln och putta över ekipaget i tvätthallen för den grundligaste tvätt och avfettning som någonsin lagts på den här stommen, garanterat.

Efter en genomblöt stund tyckte jag mig ha uppnått ett godtagbart resultat. Den och jag fick rinna av det värsta och sedan omvänd manöver på sagda ekipage tillbaks i garagelokalen. Där hängdes den upp i framvagnen så den inte skulle krympa eller bli skrynklig när den torkat.
- Man hatar ju när sånt händer...




- Eller var det för att vattnet skulle rinna ur tunneln bättre...?

Nåja, nästa gång vi gjorde en insats skulle det bli total dissekering
( läs: demontering ) av återstående detaljer på plattan.
Inte mycket att orda om egentligen, bara att lägga alla skruv och smådetaljer ( som f.ö. gjorts under hela projectets gång ) i ziplock påsar och etikettera dem för arkivering. Enkelt och tacksamt den dagen uppbyggnaden börjar igen.

Följ arbetet nedan till renplockad platta.



Allt måste lossas och dras ur tunneln.



Om man därefter lossar tre infästningspunkter på plattan ( och två i karossen ) kan komplett bakvagn och drivlina lossas enkelt. Pass på stöd under det baktunga paketet!



Simpel konstruktion. Tack för den VW.



Sidbyte, andra halvlek...




Lossad framvagn. Tack igen VW.



Den kala plattan, nyss vänd upp och ner för att få sin första renskrapning.

P.S. Nu är det ju en del andra mindre och lite större detaljer som också måste skruvas av för att få en helt tom golvsektion att leka med.
Redan avklarat, det tänker jag inte tråka ut Er med.
Vi snabbspolar det avsnittet. D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar