lördag 30 april 2011

Sakta i backarna.

Till mitt eget förtret händer det väldigt lite med bubblan ( och än mindre med Ghian ) då det har varit bl.a. utlandsresa och diverse storhelger och fördelsedagar, - U name it!

Drömmen om en " xtremestreet " racermotor lever, trots dementin i förra inlägget, då dollarkursen står lämpligt lågt just nu ( 5.98 ) för att införskaffa diverse nödvändiga delar från förenta staterna.



Jag har länge velat om att köpa en flänsad, strokad vevaxel men nu blir det äntligen av.
Det behövs även rymliga stötstångsrör till JPM´s stötstänger, vilka är de grövsta jag sett ( ! ) men också de lättaste racestänger jag någonsin vägt. Till dom stängerna har inte hunnit utvecklas några teleskoprör av Johannes ännu men enl. honom ska Pauters egna rör fungera utan att stången skrapar i invändigt. Så det måste beställas direkt från Don Pauter i US.




Även en uppsättning kamdrev av märket Magnum ska inhandlas. Johannes tillhandahåller ett förbeställt Autolineablock och ser till att jag får det arborrat för typ 4 ramlager samt en urfräsning på svänghjulsidan för packboxen till den flänsade vevaxeln från SCAT.

Weber IDA 48:orna förblir oborrade i strl. 48 mm tills jag vet hur jag ska gå vidare med matningen av luft / bränsle, kan i ett snart skede bli tal om insprutning för att få till spjälldiametrarna optimalt. IDA 48:orna kommer att vara flaskhalsen nu och ca 56 - 58 mm spjäll ( i förgasarehals ) är mer realistiskt för varvtalen och effekten jag söker... Om inte J.P.´s rullspjällhus var så hiskeligt dyra ( 38 T.kr. ) skulle jag inte tveka på en uppsättning sådana direkt då de är 54 mm utan något hinder i luftvägen. Passar mig som handsken... dock inte plånboken. Tändsystemet är ett Mallory HyFire VI med tillhörande fördelare och tändspole.




För att återgå till ventilmekanismen så har jag redan köpt titanventiler, Raptorkam och JPM stötstänger så där behövs bara komplettera med JPM´s fembultade vipparmsbryggor. Mest för att jag vill använda JPM´s egna produktlinje så långt det är möjligt men jag ska ju också självklart använda hans toppar. Eventuellt byter jag ut de i kam - kittet bifogade lyftarna mot Torsten Piper´s keramiska lättvikts diton för att löpa linan fullt ut men de är dyra som guld.

Jag kommer att köra med JE kolvar, de som Johannes tagit fram för 5.7 " vevstakar och 86 mm slaglängd och standard deckhöjd på motorblocket. Har inte ekonomi nu men skulle verklingen vilja investera i hans nyframtagna cylindrar i exellent kvalitet och med överlägsen stadga i cylinderfoten. Där finns effekt att hämta men nya 94mm Cima / Mahle cylindrar får duga så länge.

Gällande växellådan så blir den med dom parametrar som först fastställts, det blir bäst så som Herrlander föreslår och jag slipper ändra på något under motorutvecklingens gång. Varvar 4448 rpm vid 110 km / h med 6" slicks... resten håller jag hemligt.

Besiktningtid ( ! ) är bokad på bubblan till den 13 / 6 och det är en hel del kvar men absolut inget omöjligt, sålänge jag får tid att vara i garaget vill säga. Jag lovar att det ska komma bilder på annat än bara rostlagning inom snar framtid.

Vi syns kanske på Bug Run i år?

måndag 14 mars 2011

Ursäkta röran, jag bloggar om!

- Jag har tagit ett extremt svårt och kontroversiellt beslut angående nya motorn till bubblan.
Det innebär i klartext att det inte alls blir så extremt och outstanding som jag hoppats på och preparerat för.
Beslutet grundar sig enbart på att det spårat ur rejält (!!!) i prisbilden!

De tre senaste inläggen har jag redigerat bort pga innehållet som beskrev den nya drivlinan och dess ingående komponenter, det är dessvärre inte längre relevant.

Jag har istället fått ingivelsen att dra ihop en " busbil " av allt som införskaffats till dags datum samt be Johannes färdigställa ett par av hans toppar till mina kvarlevor, det ska gå att plocka ihop en 2387:a av hyllbitar i alla fall...

- Om än inte den värsta tänkbara " never been done before " motorn så tillräckligt potent för att rasta rytande jänkare & japsar med bögvissla!

Lådan kvarstår som tidigare med Quifediff men med gatvänligare utväxlingar.

Jahaja...Vad säger man?
- Det är bara att tjuta och komma igen ;)

Til next time...

måndag 6 december 2010

Stilla Vintertid, delvis...

- Min kära far har stilla lämnat oss, oväntat och hastigt, i början av Oktober.
Det var han och jag som gemensamt införskaffade Karmann Ghia T 34 projektet.

Nu är han borta.
Bilen är kvar.
Jobben på den likaså.

Dagen kommer dröja innan jag orkar ta tag i rostgrävandet och färdigställa den. Tanken på honom finns alltid där så fort jag ser bilen i garaget och jag känner nu desto större behov av att hedra honom genom att göra något extravagant och uppseendeväckande av vårt enda gemensamma bilprojekt någonsin.

På tal om något annat, VW T1 - 66:an / a.k.a. 1300 Sleeper / a.k.a. Lucky Seven, har mycket nytt att vänta sig till försommaren.
Jag har nämligen sålt den tilltänkta 2387cc motorn komplett och bytt ut Dellorto 48:orna mot Weber IDA 48:or vilka sedemera ska konverteras till 51,5 mm i spjälldiameter.

- Varför då? Du hade ju ett bra och fungerande koncept.
- Enbart för att kunna nybeställa en effektstinnare motor av Johannes Persson Motorsport - JPM.

För att göra en lååång och faktaspäckad historia kort:
Jag har insett att det måste till andra delar för att få en VW som lever upp till
" Xtreme Street Racer " eller besiktad och gatkörd Dragracer, om man talar klarspråk.

Växellådsbygget lämnas till Mats Herrlander för konsultation och bästa resultat.
Jag har valt honom för hans goda renome´ och att lådor med hans namn på brukar gå bra att sälja i andra hand när den dagen kommer.

Båda " transfusionerna " tar sin början den 10 Dec 2010 då jag och kompisen Danne besöker JPM i Helsingborg och därefter far vidare mot Malmö och Mats Herrlander.
Trots sorgetyngda dagar finns det glädgeämnen att ta till för att hålla humöret uppe.
Man påminns om att man aldrig vet hur lång tid man har kvar så jag gör som jag alltid resonerat:
- Det är Nu du lever, i nuet.
- Gör det bästa Du kan av det.
- Lev livet fullt ut.

/ N.S.

// Inlägget Tillägnat S - O Söderström. //

måndag 20 september 2010

Höstmeck...

- Som rubriken antyder är årstiden och höstdagjämningen synnerligen påtagligt i mina hemtrakter.

Inte hänger jag läpp för det, bara konstaterar att de ljusa dagarna börjar krypa ihop och ser istället fram emot en nyanställning och branchbyte i arbetslivet med början i Oktober månad. Jag slipper t.ex. bilpendla ensam 12 mil i en och en halv timme om dagen och istället cykla eller t.o.m. gå till jobbet.
Det är också mycket värt för mig att få verka lokalt för - och - med människor i min direkta omgivning, vilket kräver att jag / vi uppnår full kundnöjdhet. Det senare är och har alltid varit en drivkraft för mig i yrkeslivet, kunder lever vi alla av.

På VW sidan har oxidationen fått stå lite på sidan om för att det är sååå tråkigt att laga rost... Måste göra lite annat mellan gångerna, känner jag, för att inte tappa lusten för projektet.

Ett förbaskat välkännt rostangrepp i VW kretsar är " under högersida baksäte ut mot tröskel " eller närmare bestämt i folkmunn " batterihyllan "...
- och min bil är inget undantag :



Numer lagat men odockumenterat.

En annan dag blev jag sugen på att lyssna av den installerade 1300cc motorn som enl. föregående ägares utsago inte ska ha tändt till på ca 15 år... Måste börja med en rejäl avskurning så ur med rovan bara.



Kusin Mats fastnade på bild när vi lossar avgassystem och de värmesköldar som möjliggör demonterind och montering av " ormbo ", modell jättegrov.




Efter tvätt och skur blir det skillnad på pjäsen.
I samband med påföljande allmänöversyn av motorn noterar jag att fördelaren inte är fullt nedtryckt i sitt fäste... den går nämligen inte runt längre!



- Någon såhär ihoprostad fördelare kan jag inte dra mig till minnes under mina 25 år som aktiv bildåre. Den får offras till Sopguden alt. läggas på hyllan i inväntan på en regning dag... Hyllan får det bli.

Då jag tänkt 12v konvertera - 66:an gör det inget att jag får använda mig av mitt
" Mallory Hyfire VI " tändsystem med tillhörande strömfördelare, i brist på annat.
Fördelaren är ju simpelt att flytta över vid motorbyten så det känns ok. Värmekammare ska jag inte ha så varför riskera en besiktningstvåa på eventuellt läckande sådana?
Mitt ormbo till 2387cc racemotorn med ( för lilla 1300cc motorn ) jätteöverdrivna 2" primärrör får ersätta orginalavgassystemet för uppstartsändamålet.



Samma dag jag publicerar och skriver färdigt det här inlägget hämtades alla delar jag beställt hos f:a Folkabiten, d.v.s. framvagnsdetaljer, tanken och bromscyl etc. , ja allt utom 2" kortade Puma framvagnsbalken som är restad till V42. Jag köpte även ett billigt ormbo med J - rör och ljuddämpare att ha till 1300cc motorn så man slipper skruva onödigt mycket inför besiktning eller närhelst den motorn kan behöva åka i " Lucky 7 ".

Ska försöka bifoga en film jag tog med mobilen på uppstarten av motorn men tar det i ett separat inlägg.

Hej & Hå.

onsdag 1 september 2010

Fälginvestering till K.G. T.34?




Nu har jag så gott som bestämt mig för vilka fälgar som ska få pryda Ghian ihop med Air Ride Tecnologies luftfjädring. Jag satsar allt på ett coolt yttre och mindre på drivlinan än utlovat. Den tänkta drivlinan hamnar ju i 1300 - 66:an istället...
" Propellern " får ursäktas på fälgcentrum, det byts omedelsnart mot VW loggan.



Det är en BBS fälg, 19 " x 9 " med 39 ET bak respektive 19 " x 8 " med ET 37 fram. Jag föll för de vridna, skarpa ekrarna och öppenheten i fälgen som harmonerar och förstärker intrycket av K.G. T34:ans karaktäristiska linjespel längs karossytorna.



Denna operation kommer att nödvändiga egenfabricerade hjulspindlar fram på T3 framvagnsstomme inklusive kompletta BMW E90 hjulnav och skivbromsar, lite breddade innerhjulhus och en diskret masserad skärmkant. Jag vill inte förändra några linjer utvändigt, innerskärmar går att göra om snyggt och bra.



Baktill blir svårare, inte omöjligt, men då utrymmet är minst sagt begränsat och jag helst inte vill ändra på inre hjulhus återstår bara några få lösningar att välja på. Skulle vara lättare med likadana 8 " hjul bak som fram ( vilket tanken ursprungligen var ) men då mister jag ca 11mm djupskillnad mot naven från kant utvändigt och det vill jag inte. Får anledning att återkomma med nya, mogna lösningar om ett år eller så ;).

söndag 29 augusti 2010

Svetsen & slipen gör jobbet.

Det går bra med 1300:an och framstegen är således på topp. Ja, allt är ju relativt...
men okej i alla fall.

- Varför köper man ( Läs Jag ) ekonomi / reparations - plåt i tron att man ska spara arbete vid rostlagning?
Dom passar som s.k.i.t. och kräver mer arbete än egenfabricering av plåtar i många fall.

Här följer ett typexempel på något som tog lite mer än en dag att få till trots
" färdig " bit. Ett böjande , slipande och skärande åtskilliga gånger på rep.biten alena. Då är det ändå den dyrare varianten av två sorters rep. bit. Behöver mer efterarbete innan lack men funkar som exempel.











Tanken, som sett så fin ut och inte ens rostsvullen i kanterna, demonterades för rengjöring men konstaterades vara så extremt dålig med bl.a. läckage och ihoprostad tankgivare så att ny får införskaffas. Eberspächern fick också foten efter trogen tjänst sedan - 66. Den var lika ihoprostad och kommer ändå inte användas. 12V batteriet får ersätta och komplettera vikten av den och det f.d. reservhjulet i en nylagad och för batteriet anpassad reservhjulsbalja. Bilder kommer när svetsen nått den ändan av bilen, börjar bakifrån.



Mellan rostjobben gjorde jag något roligare.
Eftersom sleeper - looken eftersträvas blir inget iögonfallande så här. 5 " Autometervarvräknare bakom handskfacksluckan och en originaltonad kant på vindrutans överdel hjälper till med diskretionen av 52 mm oljetryck / temp mätarna som är av samma märke. Original uttaget för radio ska också täckas men jag har lite ide´ bakom det, bokstavligen talat.



Nu måste jag hjälpa familjen att städa då vi har lägenhetsvisning i morgon.
Hörs snart igen! // " VW über "

måndag 16 augusti 2010

VW 1300 Under belägring

Efter att intagit och rensat 1300:an på lösdelar och spindelbon så gott det gick, har jag fått lusten och inspirationen åter. Ska bli så roligt med en potent VW som kan gå två sommrar på samma besiktningsperiod, detta p.g.a. en lyckosam 7:a i registreringsnummrets slutsiffra. Jag tänker i skrivande stund, alltså samtidigt som jag kom på det, att det får bli bilens smeknamn.
- " Lucky 7 ". Ok? Givet.

Bilen är ju som Ni säkert förstår inte besiktningsbar med den rovan som ska under bakluckan på den, så innan besiktning gäller det att åtgärda bl.a. följande oxidangrepp:

1: Fyra måttligt rostiga hörn enl. nedanstående. Alla ej fångade på bild ännu.







2: Några nya svetsmuttrar och mindre plåtbitar för skärminfästningar fram & bak.



3: Ett par bakre skärminfästningar, vänster sämst trots tidigare reparatörs entusiastiska svetsning / lagning. Ej räddningsbart. Ny kant är under tillverkning enl. org. utformning.
Observera att ingen skugga ska falla över föregående ägare som faktiskt tagit in hjälp för att få den svetsad.
- Gick väl sådär... samtyckte både f.d.äg. och jag vid köpetillfället.



4: En liten bit golv under batteriets originalinfästning.



5: Främre nedre hjulhus höger bak.



Här är två bilder på en liten lagning av mig vänster bak. Skulle väl egentligen ha bytt stötfångarinfästningen på båda sidor ( istället för bara en höger bak ) med facit i hand. Men man måste ge rosten en chans, eller hur? ;)





Att vänta är också en ny framvagnsbalk typ Puma, 2" kortad med droppade spindlar, castershims, kortat hit & kortat dit, de flesta vet nog vad jag syftar på. Synonymt med s.k. merjobb.

Balken hade jag inte bytt om den inte varit så murken i tornen då jag vill ha något av en " sleeper look ". Nu blir det t.o.m. en kortad p.g.a. de 2,5" droppade spindlarna som bygger 6 mm extra per sida. Det ser verkligen inte bra ut utan modifiering av bredden, jag lovar, däremot med rätt grejor blir det suveränt.

Och sedan återstår ju lackering av de nya skärmarna, inpassning både före och efter lack, belysning, rengörning av tank, motoruppstart ( a.k.a. handpåläggning ), genomgång av trumbromsar och en egenhändig förbesiktning.
- Följer man protokollet kan det inte gå snett förutsatt att man åtgärdar och avhjälper ev. fel man finner, inte sant?

Så till sist ( som utlovat men säkert till någons förtret ) en bild på FR. BMW. i nästan färdigställt skick. Numera helt klar och arkiverad i loge då försäljningen gick trögt. Jag var helt enkelt för sent ute men till nästa säsongs början finns den ju där till försäljning. Kanske använder jag den själv, man vet aldrig...

- It has been known to happen.



Tills nästa gång, ha det! // N.S.