måndag 16 augusti 2010

VW 1300 Under belägring

Efter att intagit och rensat 1300:an på lösdelar och spindelbon så gott det gick, har jag fått lusten och inspirationen åter. Ska bli så roligt med en potent VW som kan gå två sommrar på samma besiktningsperiod, detta p.g.a. en lyckosam 7:a i registreringsnummrets slutsiffra. Jag tänker i skrivande stund, alltså samtidigt som jag kom på det, att det får bli bilens smeknamn.
- " Lucky 7 ". Ok? Givet.

Bilen är ju som Ni säkert förstår inte besiktningsbar med den rovan som ska under bakluckan på den, så innan besiktning gäller det att åtgärda bl.a. följande oxidangrepp:

1: Fyra måttligt rostiga hörn enl. nedanstående. Alla ej fångade på bild ännu.







2: Några nya svetsmuttrar och mindre plåtbitar för skärminfästningar fram & bak.



3: Ett par bakre skärminfästningar, vänster sämst trots tidigare reparatörs entusiastiska svetsning / lagning. Ej räddningsbart. Ny kant är under tillverkning enl. org. utformning.
Observera att ingen skugga ska falla över föregående ägare som faktiskt tagit in hjälp för att få den svetsad.
- Gick väl sådär... samtyckte både f.d.äg. och jag vid köpetillfället.



4: En liten bit golv under batteriets originalinfästning.



5: Främre nedre hjulhus höger bak.



Här är två bilder på en liten lagning av mig vänster bak. Skulle väl egentligen ha bytt stötfångarinfästningen på båda sidor ( istället för bara en höger bak ) med facit i hand. Men man måste ge rosten en chans, eller hur? ;)





Att vänta är också en ny framvagnsbalk typ Puma, 2" kortad med droppade spindlar, castershims, kortat hit & kortat dit, de flesta vet nog vad jag syftar på. Synonymt med s.k. merjobb.

Balken hade jag inte bytt om den inte varit så murken i tornen då jag vill ha något av en " sleeper look ". Nu blir det t.o.m. en kortad p.g.a. de 2,5" droppade spindlarna som bygger 6 mm extra per sida. Det ser verkligen inte bra ut utan modifiering av bredden, jag lovar, däremot med rätt grejor blir det suveränt.

Och sedan återstår ju lackering av de nya skärmarna, inpassning både före och efter lack, belysning, rengörning av tank, motoruppstart ( a.k.a. handpåläggning ), genomgång av trumbromsar och en egenhändig förbesiktning.
- Följer man protokollet kan det inte gå snett förutsatt att man åtgärdar och avhjälper ev. fel man finner, inte sant?

Så till sist ( som utlovat men säkert till någons förtret ) en bild på FR. BMW. i nästan färdigställt skick. Numera helt klar och arkiverad i loge då försäljningen gick trögt. Jag var helt enkelt för sent ute men till nästa säsongs början finns den ju där till försäljning. Kanske använder jag den själv, man vet aldrig...

- It has been known to happen.



Tills nästa gång, ha det! // N.S.

1 kommentar: