lördag 30 april 2011

Sakta i backarna.

Till mitt eget förtret händer det väldigt lite med bubblan ( och än mindre med Ghian ) då det har varit bl.a. utlandsresa och diverse storhelger och fördelsedagar, - U name it!

Drömmen om en " xtremestreet " racermotor lever, trots dementin i förra inlägget, då dollarkursen står lämpligt lågt just nu ( 5.98 ) för att införskaffa diverse nödvändiga delar från förenta staterna.



Jag har länge velat om att köpa en flänsad, strokad vevaxel men nu blir det äntligen av.
Det behövs även rymliga stötstångsrör till JPM´s stötstänger, vilka är de grövsta jag sett ( ! ) men också de lättaste racestänger jag någonsin vägt. Till dom stängerna har inte hunnit utvecklas några teleskoprör av Johannes ännu men enl. honom ska Pauters egna rör fungera utan att stången skrapar i invändigt. Så det måste beställas direkt från Don Pauter i US.




Även en uppsättning kamdrev av märket Magnum ska inhandlas. Johannes tillhandahåller ett förbeställt Autolineablock och ser till att jag får det arborrat för typ 4 ramlager samt en urfräsning på svänghjulsidan för packboxen till den flänsade vevaxeln från SCAT.

Weber IDA 48:orna förblir oborrade i strl. 48 mm tills jag vet hur jag ska gå vidare med matningen av luft / bränsle, kan i ett snart skede bli tal om insprutning för att få till spjälldiametrarna optimalt. IDA 48:orna kommer att vara flaskhalsen nu och ca 56 - 58 mm spjäll ( i förgasarehals ) är mer realistiskt för varvtalen och effekten jag söker... Om inte J.P.´s rullspjällhus var så hiskeligt dyra ( 38 T.kr. ) skulle jag inte tveka på en uppsättning sådana direkt då de är 54 mm utan något hinder i luftvägen. Passar mig som handsken... dock inte plånboken. Tändsystemet är ett Mallory HyFire VI med tillhörande fördelare och tändspole.




För att återgå till ventilmekanismen så har jag redan köpt titanventiler, Raptorkam och JPM stötstänger så där behövs bara komplettera med JPM´s fembultade vipparmsbryggor. Mest för att jag vill använda JPM´s egna produktlinje så långt det är möjligt men jag ska ju också självklart använda hans toppar. Eventuellt byter jag ut de i kam - kittet bifogade lyftarna mot Torsten Piper´s keramiska lättvikts diton för att löpa linan fullt ut men de är dyra som guld.

Jag kommer att köra med JE kolvar, de som Johannes tagit fram för 5.7 " vevstakar och 86 mm slaglängd och standard deckhöjd på motorblocket. Har inte ekonomi nu men skulle verklingen vilja investera i hans nyframtagna cylindrar i exellent kvalitet och med överlägsen stadga i cylinderfoten. Där finns effekt att hämta men nya 94mm Cima / Mahle cylindrar får duga så länge.

Gällande växellådan så blir den med dom parametrar som först fastställts, det blir bäst så som Herrlander föreslår och jag slipper ändra på något under motorutvecklingens gång. Varvar 4448 rpm vid 110 km / h med 6" slicks... resten håller jag hemligt.

Besiktningtid ( ! ) är bokad på bubblan till den 13 / 6 och det är en hel del kvar men absolut inget omöjligt, sålänge jag får tid att vara i garaget vill säga. Jag lovar att det ska komma bilder på annat än bara rostlagning inom snar framtid.

Vi syns kanske på Bug Run i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar