måndag 20 september 2010

Höstmeck...

- Som rubriken antyder är årstiden och höstdagjämningen synnerligen påtagligt i mina hemtrakter.

Inte hänger jag läpp för det, bara konstaterar att de ljusa dagarna börjar krypa ihop och ser istället fram emot en nyanställning och branchbyte i arbetslivet med början i Oktober månad. Jag slipper t.ex. bilpendla ensam 12 mil i en och en halv timme om dagen och istället cykla eller t.o.m. gå till jobbet.
Det är också mycket värt för mig att få verka lokalt för - och - med människor i min direkta omgivning, vilket kräver att jag / vi uppnår full kundnöjdhet. Det senare är och har alltid varit en drivkraft för mig i yrkeslivet, kunder lever vi alla av.

På VW sidan har oxidationen fått stå lite på sidan om för att det är sååå tråkigt att laga rost... Måste göra lite annat mellan gångerna, känner jag, för att inte tappa lusten för projektet.

Ett förbaskat välkännt rostangrepp i VW kretsar är " under högersida baksäte ut mot tröskel " eller närmare bestämt i folkmunn " batterihyllan "...
- och min bil är inget undantag :



Numer lagat men odockumenterat.

En annan dag blev jag sugen på att lyssna av den installerade 1300cc motorn som enl. föregående ägares utsago inte ska ha tändt till på ca 15 år... Måste börja med en rejäl avskurning så ur med rovan bara.



Kusin Mats fastnade på bild när vi lossar avgassystem och de värmesköldar som möjliggör demonterind och montering av " ormbo ", modell jättegrov.




Efter tvätt och skur blir det skillnad på pjäsen.
I samband med påföljande allmänöversyn av motorn noterar jag att fördelaren inte är fullt nedtryckt i sitt fäste... den går nämligen inte runt längre!



- Någon såhär ihoprostad fördelare kan jag inte dra mig till minnes under mina 25 år som aktiv bildåre. Den får offras till Sopguden alt. läggas på hyllan i inväntan på en regning dag... Hyllan får det bli.

Då jag tänkt 12v konvertera - 66:an gör det inget att jag får använda mig av mitt
" Mallory Hyfire VI " tändsystem med tillhörande strömfördelare, i brist på annat.
Fördelaren är ju simpelt att flytta över vid motorbyten så det känns ok. Värmekammare ska jag inte ha så varför riskera en besiktningstvåa på eventuellt läckande sådana?
Mitt ormbo till 2387cc racemotorn med ( för lilla 1300cc motorn ) jätteöverdrivna 2" primärrör får ersätta orginalavgassystemet för uppstartsändamålet.



Samma dag jag publicerar och skriver färdigt det här inlägget hämtades alla delar jag beställt hos f:a Folkabiten, d.v.s. framvagnsdetaljer, tanken och bromscyl etc. , ja allt utom 2" kortade Puma framvagnsbalken som är restad till V42. Jag köpte även ett billigt ormbo med J - rör och ljuddämpare att ha till 1300cc motorn så man slipper skruva onödigt mycket inför besiktning eller närhelst den motorn kan behöva åka i " Lucky 7 ".

Ska försöka bifoga en film jag tog med mobilen på uppstarten av motorn men tar det i ett separat inlägg.

Hej & Hå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar