söndag 28 februari 2010

Plattan på blästring. Del två.

Onsdag förmiddag. Klockan har passerat tio. Telefonen ringer.

- Hej. Plattan är precis nu färdig för avhämtning, säger en stämma. Det är blästraren.
- Perfa, svarar jag, då kommer jag och löser ut den i morgon vid den här tiden.

Vidtalade en bekant finsnickare i mina garagetrakter, som lämpligt just skaffat nytt och långt VW skåp till firman, för hemtransport av ogrundat, grått och naket " type 34 backbone ". Ja, det är ju inte mycket mer kvar efter avskrotning av kexiga golvhalvor.

Vi anlände i utlovad tid till blästerfirman och jag blev anvisad var plattan fanns. Avsynade genast. Såg bra ut jämfört med mängden metall som lämnats in, 95 procent av mina 100 inlämnade är kvar. Då var det bara att baxa in plattan på tvären i bussen och göra sig oskyldig på firman.
- Kla´rt & be´ta´rt.

Som väl var lämnade jag upphängningsanordningarna för plattan i mitt kedjespel så vi hade bara att hänga upp den i bakvagnsinfästningen och lägga främre ramtassar på stödbord.






Nu börjar det allvarliga i rostlagningen, att få helt rätt passform från början så jag slipper göra om när det helt enkelt är för sent.
Karossen ser ju anskrämlig ut i infästningarna så det är bara att börja med att gräva fram dom under fragmenten som är hopsvetsade med det f.d. golvet.



Missa inte den spännande fortsättningen när jag tar mig rollen som fordonsarkeolog. Vad döljer sig i tröskelgömmorna egentligen?
- Jag vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar