söndag 28 februari 2010

Av jord är Du kommen ...

Tiden är inne för avslöjandet av verkligheten bakom " Fuskbyggarna "...
Ja, TV 4 sänder inte sin version förrän kommande Onsdag men jag tjuvstartar min egenproducerade premiär redan här och nu.

Ägnar så hela Lördagen åt att avlägsna kvarlevor av naturens återtag ( läs rostbitar ) och storleksvarierade marsvinsexkrement ( läs svetsar ) efter någon ¤!#"@ bysmeds elmejsel. Bysmeden är i fortsättningen omnämnd som Epoxygeneralen...

Plattan skruvas som bekant mot karossen på ett finurligt och rostinbjudande sätt likt ett fackverk med gummilist mot en redan från fabrik rostbenägen tröskel konstruktion innefattande s.k. värmekanaler. Funkar " sådär " kan man ju i efterhand säga. Värme och kyla i fusion är lika med kondens som tids nog är lika med rost. Här ses den högra infästningens främre och mittre del av området innan bearbetning.
( Dito bakre del kunde ses i slutet av förra inlägget. )




Nämnvärt är det här verkyget som prisas heligt efter helgens duster med ovanstående och motsvarande sida på " hytten ". Biter extremt bra på alla ytor utan att göra onödig skada eller för den skull sätta igen sig i borsten. Till min förvåning läser jag vid borstens nav att det är en av Biltemas produkter. Enda nackdelen med den här typen av bearbening är att vilkelslipen får mycket stryk av värmeutveckling då den jobbar ovanligt hårt. Föga obetydande då just den här är en " slit & släng " variant för 50 kr från lokala supermarknaden.



Efter avverkandet på detaljerna såg jag tydligt vad som väntade. Kanske Du också?




Sa någon rost?
- Grattis, Ni har vunnit en fläskkorv!
Undertecknad fick visst rosten, inte mycket till tröstpris.

Det fyllde på med frånvaro av räddningsbar plåt så nästa vinkelslip med kapskiva kom till pass. Tröskeln var konstaterat dåligt lagad tidigare så den fick en kapning upp till kromlisthålen som löper nedanför dörren utmed yttertröskeln.




Hupp!? Då var man fordonsarkeolog också då. Hela innerutrymmet var formfyllt med jord!!
- Är det månne potatishandlarens f.d. direktionsvagn?
Fult lagat hål i bakre hjulhus mot tröskeln vittnade om facit i frågan, ingen frågetävling nödvändig. Bara utgrävningar med gruvgrävare...

Trodde Ni att överraskningsmomenten skulle avstanna här?
Epoxygeneralen har givetvis gjort skäl för namnet. Kolla detta centimetertjocka ( !!! ) spackellager som uppdagades när tröskeln skulle avlägsnas från en lagningsskarv! Vad yttrar man?
- Men va´ i @£$%&#½ har dom gjort här?!?!





Just i detta ögonblick, när man tystat ner vinkelslipen och slängt av sig div. skyddsutrustning, känns det j - t hopplöst när man får mer än svart på vitt vilka omfattande rostlagningsarbeten som väntar. Den sista bilden från högersidan talar sitt tydliga språk. Lägg märke till att de ljusare fragmenten innanför ska egentligen utgöra en del av innertröskelns förstärkning. Men jag tänker bita en munfull av det alltjämt sura äpplet, lita på det!



Vänstra sidan bjöd på lite bättre - men bara marginellt - utgångsmaterial.
Jag tror faktiskt att det är en original utbyteströskel på den här sidan, baserat på bl.a. rundningar av både skärmkant och hålet där täckbrickan för torsionsstavens genomföringshål i bakskärmen sitter. Ska försöka behålla den så intakt som möjligt och tömma även den på jord... Döm själva läget, kolla på bilderna. Kvarlåtenskap efter skada från trolig dikeskänning uppdagades i form av små plus & minus bucklor mitt på yttertröskeln, under ett numera avlägsnat parti plast från Epoxygeneralen. Dåligt riktat,trots att innertröskeln har fått sig ett försök till lagning en gång... utfört i antikens Rom på midsommarafton...







Fyller på med fler bilder av samma sorts arbetsmoment som det på höger sida, d.v.s. rensa infästningskanten från gammal fastsvetsad golvhalva och gummilist. Stön!










Ja, nu får det vara nog för denna gång. Jag hoppas för allt i världen att jag inte stöter på fler lika stora obehagliga överraskningar på bilen. Något säger mig att det finns både front och bakparti att attakera på liknande sätt även om inte allt där är dubbelplåt.

Karmann Ghian må vara sprungen ur jord, men ska åtminstone inte under min levnadstid återbliva detsamma!

Den största prövningen är att inte ge upp! / Fordonsarkeologen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar