torsdag 29 juli 2010

Back in business...

När de flesta av Er, kära läsare, trodde att bloggen var bottenkörd återuppstår den med dunder och brak... eller som sonen min på 1,5 år uttrycker det: Pang!!

Nu är den förbaskade långköraren " F.R. BMW´n " äntligen klar och ute för försäljning på diverse annonssidor.
- Visst nappar det, som Bengt Öste sa i tv på - 80 talet, men jag inväntar rätt köpare så jag får vad jag vill ha för bilen. Ska bli skönt att få skruva luftkylt igen, mer än ett halvår sedan sist!

På tur står som bekant för insatta läsare en typ 1 av - 66 års modell som ska bli lite av en sleeper och provbänk för min 2387:a och därtill tänkta växellåda.

Kanske ska avsluta med en bild på färdigställd folkrace BMW, tänkte jag, men kommer i samma andetag på att jag har ju för f-n inte tagit några sådana bilder.
Jag återkommer med det ...

Det återstår att se när jag börjar med - 66:an, suget finns där men eftersom jag och familjen ska byta boende till nyår ligger min perversa VW böjelse inte högst på " Att göra listan " Men nu stundar en veckas semester hemmavid så kanske om jag får vara barnledig någon kväll - dag - natt ... ;)

- Å jag ska verklingen inte klaga, jag har faktiskt en av värdens snällaste 1,5 åringar, en god sambo samt mycket hjälpsamma farföräldrar om tålamodet skulle tryta eller VW abstinensen bli för svår.

Good evening VW lovers // N.

tisdag 22 juni 2010

Inspirationstorka...

Sommar och t.o.m. mid- sådan är i antågande och fortfarande är inte FR BMW`n klar.
Jag måste få spy ur mig ( oavsett att den delen på BMW´n sedan länge är avklarad ) hur j-a trött jag är på svetsarbete och plåtjobb... det finns inte ord.
Och mer sådant väntar som bekant...

Tursamt nog gick lackeringen av E30`n bra, riktigt nöjd med Boschsprutan, men sedan har det stått ganska still... Har helt enkelt just nu inte den sammanhängande garagetid jag behöver för att slutföra det som så ivrigt påbörjades. En timme här och en timme där funkar inte för mig, heldagar ska det vara!

Ett kort besök av Bug Run på Söndagen gav inte nämnvärd inspiration heller varken utställningsmässigt eller på strippen, konstigt att så några har riktig funktion eller ordning på sina dragrace - VW´s, rena besvikelsen faktiskt.

- Look who´s talkin´... Han som inte ens satt ihop sitt " enkla försommar objekt ".
Mer än tid att slita tummen ur och ta tag i skiten säger jag bara!
- Det var det där med tidsåtgången...

Hoppas finvädret åtminstone håller i sig, ha en skön sommar alla VW - lirare...

söndag 30 maj 2010

Lägesrapport från garaget.

Det är i skrivande stund långt skridet med E30 BMW:n som förvandlas till folkracebil och en sprutlackering väntar i nästa moment. Kvarstående arbete efter det är eldragning, malla och såga plastrutor, total bromsgenomgång, motoruppstart samt sveta differentialen i bakaxeln för permanent lika driv på båda bakhjulen. Den senare åtgärden gör man främst för att kunna få så bra grepp i starten som möjligt då denna är av stor betydelse för heatets utgång, väl på banan skulle det funka bra eller bättre utan svetsdiff.
Efter färdigställandet måste bilen få ny identitet, en s.k. vagnbok, och godkännas av en besiktningsman som SMK har utbildat och sanktionerat för varje motorklubb innom organisationen.

Vad jag egentligen blev sugen på att skriva om var den nya färgsprutan från Bosch jag skaffat för sådana här enklare lackeringsändamål.



Framtiden ska snart utvisa om den är värd sin tusenlapp för att slippa pensla och få en bättre yta. Det lär ta ett tag att lära sig hur man ställer in den och får rätt spädning på färgen för bästa resultat men då passar det mig bra att öva på en folkracebil. Tänkte senare lacka de nya skärmarna till Bubbla - 66:an. Kommande vecka ska BMW:n slipas in och utvändigt och få vit färg i cupe´och bagageutrymme, ev. i motorummet också. Utvändigt har jag inte bestämt färg än men vitt går ju bra ihop med så gott som allt.

Resultatet kommer här om en vecka förutsatt att allt går vägen... men man är ju nära bekant med " Murphy ", med lagen Ni vet, så det kan gå hur som helst.

Tills dess: Lev väl!

onsdag 5 maj 2010

Lagerrensning på gårdsplanen.



Igår beslutade jag mig för att göra mig av med mitt VW 1600 TLE lik som inte har gått att sälja vare sig hel eller i delar på annons. Det brukar bara vara en kategori folk kvar som har intresse när entusiasterna sviker oavsett märke och det är naturligtvis... ja, just det, folkraceåkarna.

Bilen var komplett så när som på motor och några smådetaljer och jag hade inte demonterat fram och bakvagn ännu, vilket jag idag hade för avsikt innan avyttran, varpå en av mina trogna garagepolare ringdes in för akuthjälp. Tog ca två och en halv timma från arbetets början till genomförd försäljning. Så jag kan vara snabb när jag vill men inte utan hjälp...
Tack Danne!

Efter tre telefonsamtal på tidig förmiddag stod det klart att det fanns flera spekulanter varav en jag hade varskott tidigare om ev. försäljning så han fick första tjing. Han kom, inspekterade och vi gjorde upp affären. Smidigt.

- Another one bites the dust! som Queen skrålade.

söndag 2 maj 2010

Nyförvärv !



Då har man ännu ett sidoprojekt. Gudskelov av den " enklare " modellen att jobba på.

Kunde inte låta bli att kolla upp denna kolbit som ögat fastnade på i en annons.
Tur var det, den visar sig vara nära nog en oslipad diamant som nu är under mina vingar. Avställd sedan 20 år ( ! ) tillbaka och stått inne i garage hela tiden.

Komplett bil med otroligt lite oxid samt hel och fin brun ( partifärg? ) interiör. Nya skärmar, res. balja samt lite annat medföljde och ska monteras. Tanken med denna VW 1300 - 66:a är att få åka lite i sommar och så småningom få prova ut min 2387:a med tillhörande ombyggd växellåda. Det lär inte ske med T 34 Ghian på ett tag ...





Det finns små möjligeter att få klart allt till BugRun 2010 men att få den besiktad och helt standard - funktionell är ingen omöjlighet.

Just nu tar det pågående BMW folkracebygget ( som nämns i föregående inlägg ) all tid och det med rätt då den ska säljas oanvänd direkt vid färdigställandet.

Bäst att jobba på med " Baader Meinhof Wagen " så man får ta in det intressantare alternativet med VW loggan istället.

Så nu får jag och fler med mig möta försommaren i en VW a alla fall!

Lyckat! ;)

tisdag 27 april 2010

Innan BugRun...

Ska allt hända... eller?

Nej, förhoppningsvis inget oväntat men jag är lite på jakt efter en skaplig och nybesiktad VW 1303 S för under 10 T.kr. Har damsugit Blocket men objekten redan sålda när man mailat på annonserna... Jag förväntar mig inga underverk för de pengarna men något att få sätta 2387:an och den modifierade växellådan i över säsongen lockar sannerligen.
- Någon som har ett tips på en bil? Tveka inte att skriva kommentar i slutet på detta inlägg.

Vad gäller den rostiga Karmann Ghian så är på västfronten intet nytt... Har inte köpt nytt slangpaket till svetsen ännu och " peppar, peppar ta i trä " så har skiten inte strejkat på ett tag. Eftersom jag inte bestämt mig vilket fabrikat det blir på nya paketet får det gamla gå tills jag ledsnar.

Men det är inte stiltje i garaget för det, Ghian får vila en månad till och jag sticker imellan med att bygga en folkracebil till försäljning.
- Nej oroa Er inte, jag bygger inte sådana på VW - bilar, denna gång är det en BMW 323 E30.
Förhoppningsvis kan den säljas om en månad, vilket är perfekt i början av den säsongen.



Jag tänker inte tråka ut Er läsare med bilder och info på ovidkommande folkrace byggen men jag kanske lägger till en bild på " startraketen " vid slutfört arbete.

Lev väl till nästa gång. // N.

måndag 12 april 2010

I väntan på pesetas...

Hej go´vänner.

Jag ber om ursäkt för att bloggen inte flyter på som tidigare. Det beror i huvudsak på att jag inte köpt nytt slangpaket till svetsen ännu varpå arbetet har avstannat, samt har dåligt med medel att lägga på projektet i övrigt. Kvaliten på det jag sett hittils är så nära Aprilskämt man kommer. Skulle platsa i hyllorna på Toys-R-us.
Då jag vill ha industriell kvalitet på paketet har kompisen erbjudit sig att jag får kolla och känna på slangpaketen på hans jobb, en svets och slangfirma i stan som har flera varianter på dito. Hoppas på detta...

Ok, vi lämnar ämnet och tar oss till Jönköping, Långfredag, Elmia och Custom motor show.
Jag gjorde snabbt bedömningen att Chip Foose som person är lika ödmjuk som han framställs på tv och hans båda byggen som visades upp höll 99% av 100 i mina ögon, toppklass. Den felande procenten till full pott hos mig var att det saknades falsade dubbelvikta kanter på Hemisfair - rodden där främre bärarmarna gick in i karossen. Bara upptagna hål i aluminiumpanelen såg onödigt billigt ut med avsaknad radie på kanten. Jag hade ju 45 minuter i kö framför montern fram till Foose att studera bilen i detalj. Men vi ska inte glömma att det är bara min åsikt och inget annat.

För att få ca 20 sekunder med den levande legenden köade jag och 250 andra i ca 45 - 60 minuter vid hans monter för att få en autograf och en kort ordväxling. Superlativen haglade vid disken där Foose förbrilt men inte mindre elegant svingade silverpennan på diverse posters och medhavda, " färdigköpta " modellbilar som avbildats av något av hans byggen. Ex.vis Elinor GT 500 Mustangen ur filmen Gone in 60 sek.

När jag närmar mig Foose ser jag att två mässvärdar tar emot gula små biljetter och sedan frågar efter förnamnet på vederbörande, varpå två amerikanare på Foose sida disken bokstaverar dem på ett större papper. Jag hade varken hört eller sett något om några biljetter. 60 st delades ut per fyra dagliga autograftillfällen sas det. Så när jag väl kom fram frågades det givetvis efter biljett...

- Det har jag ingen, menar du att jag ska gå ur kön så kan du glömma det, det här är ett " once in a lifetime opportunety " sa jag och närmade mig autografdisken.
- Vad ska jag säga till alla andra som inte har biljett tycker du, sa mässvärden.
- Det skiter väl jag i, sa jag, då får man bättra på informationen först.
Jag behöver ingen namngiven poster eller autograf, bara att få hälsa på Chip Foose, fortsatte jag.
Det blev strax min tur.
- Hi, sa en leende Foose. Whats your name?
- Hi, I´m " Nikolas ", sa jag, I just wanna say that U´re my biggest inspiration, Mr Foose.
- Thank you very much, svarade Chip och tryckte min hand i ett handslag.

Och där var den dagen komplett för mig. Nöjd och belåten med en nysignerad hoprullad poster i handen slussade jag mig ut bakom montern och Chips rygg.
Så mycket folk ( ca 20.000 pers / dag ) som besöker mässan på de här fyra dagarna gjorde att den här gången såg jag inte mycket av den. Det är alltså så enormt med folk på för lite yta att man följer liksom ofrivilligt med folkströmmen och har svårt att få någon bra rytm eller plats att se bilarna, än mindre ta några bilder. Tror att jag skippar mässan nästa år pga detta.
Men jag vet hur det brukar sluta... man är inte sämre än man kan ändra sig.

Ha en skön vår ;)