söndag 30 maj 2010

Lägesrapport från garaget.

Det är i skrivande stund långt skridet med E30 BMW:n som förvandlas till folkracebil och en sprutlackering väntar i nästa moment. Kvarstående arbete efter det är eldragning, malla och såga plastrutor, total bromsgenomgång, motoruppstart samt sveta differentialen i bakaxeln för permanent lika driv på båda bakhjulen. Den senare åtgärden gör man främst för att kunna få så bra grepp i starten som möjligt då denna är av stor betydelse för heatets utgång, väl på banan skulle det funka bra eller bättre utan svetsdiff.
Efter färdigställandet måste bilen få ny identitet, en s.k. vagnbok, och godkännas av en besiktningsman som SMK har utbildat och sanktionerat för varje motorklubb innom organisationen.

Vad jag egentligen blev sugen på att skriva om var den nya färgsprutan från Bosch jag skaffat för sådana här enklare lackeringsändamål.



Framtiden ska snart utvisa om den är värd sin tusenlapp för att slippa pensla och få en bättre yta. Det lär ta ett tag att lära sig hur man ställer in den och får rätt spädning på färgen för bästa resultat men då passar det mig bra att öva på en folkracebil. Tänkte senare lacka de nya skärmarna till Bubbla - 66:an. Kommande vecka ska BMW:n slipas in och utvändigt och få vit färg i cupe´och bagageutrymme, ev. i motorummet också. Utvändigt har jag inte bestämt färg än men vitt går ju bra ihop med så gott som allt.

Resultatet kommer här om en vecka förutsatt att allt går vägen... men man är ju nära bekant med " Murphy ", med lagen Ni vet, så det kan gå hur som helst.

Tills dess: Lev väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar