onsdag 5 maj 2010

Lagerrensning på gårdsplanen.



Igår beslutade jag mig för att göra mig av med mitt VW 1600 TLE lik som inte har gått att sälja vare sig hel eller i delar på annons. Det brukar bara vara en kategori folk kvar som har intresse när entusiasterna sviker oavsett märke och det är naturligtvis... ja, just det, folkraceåkarna.

Bilen var komplett så när som på motor och några smådetaljer och jag hade inte demonterat fram och bakvagn ännu, vilket jag idag hade för avsikt innan avyttran, varpå en av mina trogna garagepolare ringdes in för akuthjälp. Tog ca två och en halv timma från arbetets början till genomförd försäljning. Så jag kan vara snabb när jag vill men inte utan hjälp...
Tack Danne!

Efter tre telefonsamtal på tidig förmiddag stod det klart att det fanns flera spekulanter varav en jag hade varskott tidigare om ev. försäljning så han fick första tjing. Han kom, inspekterade och vi gjorde upp affären. Smidigt.

- Another one bites the dust! som Queen skrålade.

söndag 2 maj 2010

Nyförvärv !



Då har man ännu ett sidoprojekt. Gudskelov av den " enklare " modellen att jobba på.

Kunde inte låta bli att kolla upp denna kolbit som ögat fastnade på i en annons.
Tur var det, den visar sig vara nära nog en oslipad diamant som nu är under mina vingar. Avställd sedan 20 år ( ! ) tillbaka och stått inne i garage hela tiden.

Komplett bil med otroligt lite oxid samt hel och fin brun ( partifärg? ) interiör. Nya skärmar, res. balja samt lite annat medföljde och ska monteras. Tanken med denna VW 1300 - 66:a är att få åka lite i sommar och så småningom få prova ut min 2387:a med tillhörande ombyggd växellåda. Det lär inte ske med T 34 Ghian på ett tag ...





Det finns små möjligeter att få klart allt till BugRun 2010 men att få den besiktad och helt standard - funktionell är ingen omöjlighet.

Just nu tar det pågående BMW folkracebygget ( som nämns i föregående inlägg ) all tid och det med rätt då den ska säljas oanvänd direkt vid färdigställandet.

Bäst att jobba på med " Baader Meinhof Wagen " så man får ta in det intressantare alternativet med VW loggan istället.

Så nu får jag och fler med mig möta försommaren i en VW a alla fall!

Lyckat! ;)

tisdag 27 april 2010

Innan BugRun...

Ska allt hända... eller?

Nej, förhoppningsvis inget oväntat men jag är lite på jakt efter en skaplig och nybesiktad VW 1303 S för under 10 T.kr. Har damsugit Blocket men objekten redan sålda när man mailat på annonserna... Jag förväntar mig inga underverk för de pengarna men något att få sätta 2387:an och den modifierade växellådan i över säsongen lockar sannerligen.
- Någon som har ett tips på en bil? Tveka inte att skriva kommentar i slutet på detta inlägg.

Vad gäller den rostiga Karmann Ghian så är på västfronten intet nytt... Har inte köpt nytt slangpaket till svetsen ännu och " peppar, peppar ta i trä " så har skiten inte strejkat på ett tag. Eftersom jag inte bestämt mig vilket fabrikat det blir på nya paketet får det gamla gå tills jag ledsnar.

Men det är inte stiltje i garaget för det, Ghian får vila en månad till och jag sticker imellan med att bygga en folkracebil till försäljning.
- Nej oroa Er inte, jag bygger inte sådana på VW - bilar, denna gång är det en BMW 323 E30.
Förhoppningsvis kan den säljas om en månad, vilket är perfekt i början av den säsongen.



Jag tänker inte tråka ut Er läsare med bilder och info på ovidkommande folkrace byggen men jag kanske lägger till en bild på " startraketen " vid slutfört arbete.

Lev väl till nästa gång. // N.

måndag 12 april 2010

I väntan på pesetas...

Hej go´vänner.

Jag ber om ursäkt för att bloggen inte flyter på som tidigare. Det beror i huvudsak på att jag inte köpt nytt slangpaket till svetsen ännu varpå arbetet har avstannat, samt har dåligt med medel att lägga på projektet i övrigt. Kvaliten på det jag sett hittils är så nära Aprilskämt man kommer. Skulle platsa i hyllorna på Toys-R-us.
Då jag vill ha industriell kvalitet på paketet har kompisen erbjudit sig att jag får kolla och känna på slangpaketen på hans jobb, en svets och slangfirma i stan som har flera varianter på dito. Hoppas på detta...

Ok, vi lämnar ämnet och tar oss till Jönköping, Långfredag, Elmia och Custom motor show.
Jag gjorde snabbt bedömningen att Chip Foose som person är lika ödmjuk som han framställs på tv och hans båda byggen som visades upp höll 99% av 100 i mina ögon, toppklass. Den felande procenten till full pott hos mig var att det saknades falsade dubbelvikta kanter på Hemisfair - rodden där främre bärarmarna gick in i karossen. Bara upptagna hål i aluminiumpanelen såg onödigt billigt ut med avsaknad radie på kanten. Jag hade ju 45 minuter i kö framför montern fram till Foose att studera bilen i detalj. Men vi ska inte glömma att det är bara min åsikt och inget annat.

För att få ca 20 sekunder med den levande legenden köade jag och 250 andra i ca 45 - 60 minuter vid hans monter för att få en autograf och en kort ordväxling. Superlativen haglade vid disken där Foose förbrilt men inte mindre elegant svingade silverpennan på diverse posters och medhavda, " färdigköpta " modellbilar som avbildats av något av hans byggen. Ex.vis Elinor GT 500 Mustangen ur filmen Gone in 60 sek.

När jag närmar mig Foose ser jag att två mässvärdar tar emot gula små biljetter och sedan frågar efter förnamnet på vederbörande, varpå två amerikanare på Foose sida disken bokstaverar dem på ett större papper. Jag hade varken hört eller sett något om några biljetter. 60 st delades ut per fyra dagliga autograftillfällen sas det. Så när jag väl kom fram frågades det givetvis efter biljett...

- Det har jag ingen, menar du att jag ska gå ur kön så kan du glömma det, det här är ett " once in a lifetime opportunety " sa jag och närmade mig autografdisken.
- Vad ska jag säga till alla andra som inte har biljett tycker du, sa mässvärden.
- Det skiter väl jag i, sa jag, då får man bättra på informationen först.
Jag behöver ingen namngiven poster eller autograf, bara att få hälsa på Chip Foose, fortsatte jag.
Det blev strax min tur.
- Hi, sa en leende Foose. Whats your name?
- Hi, I´m " Nikolas ", sa jag, I just wanna say that U´re my biggest inspiration, Mr Foose.
- Thank you very much, svarade Chip och tryckte min hand i ett handslag.

Och där var den dagen komplett för mig. Nöjd och belåten med en nysignerad hoprullad poster i handen slussade jag mig ut bakom montern och Chips rygg.
Så mycket folk ( ca 20.000 pers / dag ) som besöker mässan på de här fyra dagarna gjorde att den här gången såg jag inte mycket av den. Det är alltså så enormt med folk på för lite yta att man följer liksom ofrivilligt med folkströmmen och har svårt att få någon bra rytm eller plats att se bilarna, än mindre ta några bilder. Tror att jag skippar mässan nästa år pga detta.
Men jag vet hur det brukar sluta... man är inte sämre än man kan ändra sig.

Ha en skön vår ;)

måndag 29 mars 2010

Foose intar Custom Motor Show!

Husguden av bildesign, som Ni säkert har bekantat Er med på Discovery Channel kl 18.00 varje vardag, kommer till Elmia i Jönköping i fyra dagar. Han har med sig två av sina mest trofe´- plockande bilbyggen, Hemisfear och The Impression.

Båda modellerna är av hot rod typ, där den första har likheter med Chryslers Prowler och den andra påminner om en Ford 36:a. Dock inte en bit av dem är vad det ser ut att vara, endast handgjorda delar på båda vagnarna. T.ex. bärarmsbultar ska vara integrerade i bärarmens konstruktion och därmed osynliga. Båda fordonen lär vara imponerande perfekta.

Foose kommer att bl.a. skriva autografer i sin monter och på andra förutbestämda ställen och jag ska försöka få en kort men givande ordväxling med honom angående planen på min Karmann Ghia - Typ 34 och kanske få tips om hur han skulle förstärka formintrycket ytterligare... Kan ju börja med att få dit lite plåt... ;)

Den här helgen föräras med ett besök på showen varje år ( sedan man var 15 år ) och betyder avspark & premiär för att bilsäsongen börjar. Motortävlingar, utställningar och folk man inte träffar under vinterhalvåret.

Vad gäller Ghian så kommer den här veckan inte heller generera några framsteg då jag behöver investera i nytt slangpaket på svetsen. Förvånande låg kvalitet och känsla på dagens nya slangpaket har gjort att jag avvaktar beställningen innan jag provkännt på något sådant med bättre kvalitet. Har någon av Er läsare en rekomendation så är jag evigt tacksam för en kommentar här nedan.

Jag önskar Er alla en stundande " Glader Påsker ".

fredag 12 mars 2010

Nåt´ på G?

Förutom förkylning i hela familjen så har det faktiskt blivit en eftermiddag igår med Ghian. I helgen lär det bli stiltje eftersom jag dras med feber idag. Typiskt när det äntligen börjar utvecklas fusion mellan karosseri och chassi...

Nu är det inpassning av golvhalvor som kommit till sin spets. Plattan som blästrats passades noga in och monterades på bilen för att ha något att gå efter. Ett par mer " pålitliga " hål finns för infästning av golvet mot tröskeln så de har använts vid inpassningen. Jag orkar inte skriva så mkt så bilderna får tala ist... Jag ska faktiskt ta mig en ansenlig Balvenie Doublewood i medicinskt syfte... och för att det är Fredagsmys. ;)







Ja just det, en förklaring är nog på sin plats här. Den ljusspalt Du ser vid yttertröskeln från mitten och bakåt är för att golvplåtarna är för grunda. Jag måste kila dom där på kanten upp mot infästningsprofilen. Då har jag faktiskt kapat i samtliga (!) ytterkanter...

Till saken ska berättas att när jag beställde golvhalvorna från T3D, Type Tree Detectives i England, frågade jag hur omfattande ändringar det skulle behöva för att få dit dom. Att det skulle krävas förändringar var jag fullt medveten om.

- These floorpanhalves is probably the last ones we ever gonna get, very good quality. This is the last pair we have left. Och där var jag såld...
- And the nessecity of modifications to make them fit properly, sa jag frågande.
- Only slight mods, I asure You, sa experten på just Karmann Ghia Typ 34, If U´re familiar with a little sheetmetalwork there´s no problem, really.
- Thats ok then, svarade jag, I´m a wizard with the grinder...

Kvaliteten? Faktiskt förvånande fin plåtkvalitet och även siklingarna i golvet men inte passformsmässigt. Man kan väl inte få allt... I guess.

Fyller på med fler bilder...





Jag skriver så snart jag kurerat familjen och det finns nytt material både på bilen och i datorn.

- Och Du - Möt våren i en gammal VW!

onsdag 10 mars 2010

luftkylt & förkylt...

Hej trogna läsarskara och förbipasserande intressenter.

Undertecknad har ådragit sig en besvärlig förkylning med allt vad det innebär.
Därför har arbetet fr.o.m. Måndag uteblivit på Ghian. Hann demontera lite yttre belysning & stötfångare föregående Torsdag och Söndag, inlägg kommer så snart jag orkar.

Hoppas på att det här går snabbt över och att vårsolen ger mig mer energi åt det omfattande rostlagnings arbetet. // N.S