lördag 21 april 2012

Saknade Pusselbitar På Ingång

Äntligen!

Nu har de sista delarna från JPM kommit och jag saknar bara insugsventilerna i titan som skulle varit med i sändningen. Johannes hade bara glömt att packa med dom, efter att han lånat dessa av mig tidigare när det var materialbrist. De finns nu åter i lager enligt J.P. och kommer med posten, leveranstid framgår inte i mailet...

En kväll i veckan som gått fick jag oväntat samtal från Malmötrakten, närmare bestämt Bjärred. Mats Herrlander, min växellådsguru, har nu kommit fram till min transaxel i planeringen och hörde därför av sig för att stämma av läget. Leverans beräknas till under Bug Run 2012.
Receptet är som följer:
Det blir en något mer tätväxlad gatlåda med IRS och den bygger bl.a. på en 15 (?) kuggars superdiff med typ 4 / 2 medbringare, Weddle sportsmandrev på växel # 3 & # 4, superbeetle mainshaft och ett fint standard enkelgavlat växellåds hus med Mats egenproducerade aluminiumgavel. Det ska även till växellådskuddar från typ 2 och ett " Lundgrenfäste " a.k.a. " Bergfäste " i framkant för riktig support.
Denna kombo ska vara god för 3 - 400 hk enl Mats. Låter mycket otroligt i mina öron men jag vet ganska lite om VW lådor. Det mesta beror på kopplingen till syvende å sist, d.v.s. att den inte är för agressiv.

Vi diskuterade också bakvagnsupphängningar eftersom jag måste bygga om min - 66:a svingaxelplatta till IRS, Individual Rear Suspention. Alternativt till en original sådan är att kombinera dit en Porsche 944 bakvagn som har aluminiumbärarmar ( låg ofjädrad vikt ) , justerbara svärd och grövre torsionsstavar. Det blir lite meck med att få ihop bromsanordningen eftersom jag bestämt mig för det vida 205 / 5 bultmönstret och inte Porsches dito.
Tursamt nog har jag lyckats byta till mig en sådan mot en uppsättning breddade plåtfälgar från min olycksaliga 1303:a, som f.ö. är avyttrad sedan länge.

Jag får hoppas det inte är en 944 Turbo bakvagn då denna enligt flera källor ska vara 17 cm (!) bredare än icke Turbo dito och då lär bredda " för mycket ". Då innebär det att tänka om på flera ställen, kanske t.o.m. fälgval...

Är grymt sugen på att få ihop motorn också, sista ändringen i konceptet är 55 mm spjällhus och eftermarknads insprutning istället för de fina Weber IDA 48:or jag tänkt mig. Vi får se.

En annan tanke som gror är att inte kosta på lackerare och finlack i år utan prova ut allt först i en mattlackad kaross. Den går ju ganska lätt att plocka av och ren vid senare tillfälle och få lackad men bottenplattan kommer att göras fullt lackarbete på i nuläget, bara omkonstruktionerna blir färdiga.

Jag tar dåligt med bilder, jag vet, ska verkligen försöka bättra mig när projektet väl rullar i hög takt.

Ses vi på Bug Run i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar