måndag 23 maj 2011

Framvagns be - styr....

Tröttsamt att laga rost?
- NÄHÄ??!! Skiter björnar i skogen?

Tråkigt så klockorna stannar, därav ombytet till den mer mekanska avdelningen.
- Nu ska framvagnen monteras ihop.

Jag fick assistans av kompisen Danne och arbetet började paralellt av oss båda med en rejäl avrostning på bärarmar, styrarmen, fästbygeln ,samt den lilla splinesade delen av rattaxelknuten, på styrsnäckan. Rosten avhjälptes men roterande stålborste följd av glasblästring. Därefter ett välbehövligt lager sidenmatt svart färg. Vi får se hur färgen står sig mot väder & vind då jag inte grundade med rostskyddsfärg, ett rent test från min sida.
Det är f.ö. de enda delar ( plus de två fjäderpaketen ) som inte är sprillans nytt på framvagnen.

Här är mitt recept på kulledsframvagn :

- 2" kortad PUMA framvagnsstomme med sänksatser.
- Droppade spindlar från CB performance.
- Alla 4 kullederna utbytta till nya diton med bättre frigång för att motverka genomslag.
- Ny styrsnäcka.
- Nya kortare styrstag med dito leder.
- Dubbla uppsättningar castershims (!)
- CSP´s 205 x 5 skivbromssats med solida skivor.( + Ny ATE tvåkrets huvudbromscyl.)
- 22mm krängningshämmare med polyuretan bussningar.
- AVO ställbara stötdämpare.

Har inte haft möjlighet att ladda upp bilder än... - Det kommer.

Nu blev inte ens hälften av arbetet färdigställt på fem timmar men jag är mycket nöjd med framstegen i alla fall. Främst för att det är skönt att göra något annat och kanske få ner fordonet på hjul för att kunna slipa på den utomhus och slippa värsta oset av vinkeslip.

Så tills " B - U - gru´n "... Tyd det den som kan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar